Radni dokument možete pogledati ovde.
Monday, July 4, 2016
Validacija analitičkih metoda
Svetska Zdravstvena Organizacija (WHO) objavila je poslednji u nizu radnih dokumenata u seriji koji se odnose na validacije, QAS/16.671: Guidelines on Validation - Appendix 4: Analytical Method Validation. Komentare treba dostaviti do 30.07.2016.
Radni dokument možete pogledati ovde.
Radni dokument možete pogledati ovde.
Monday, June 27, 2016
Dobra distributivna praksa - Kvalifikacija dobavljača
Regulatorna Agencija za lekove i zdravstvene proizvode Ujedinjenog Kraljevstva (MHRA) objavila je koristan članak o Dobroj praksi u distribuciji lekova pod naslovom " Dobra Distributivna Praksa - Kvalifikacija dobavljača, koristan podsetnik za obezbeđenje integriteta lanca snabdevanja u 3 koraka"
Članak možete pročitati na ovom linku
Članak možete pročitati na ovom linku
Saturday, June 25, 2016
Kako definisati zahteve za softver
U jednom od prethodnih postova Deset pitanja za dobavljače softvera već je naglašeno da je izbor odgovarajućeg softvera veoma osetljiv zadatak za organizaciju, a još više kada radite u organizovanom okruženju.
Odluku o izboru novog softvera ne bi trebalo doneti olako, jer bez
odgovarajućeg planiranja i određenog procesa ocenjivanja i izbora sistema,
može doći do propusta i loših investicija.
U ovom postu, kao i postovima koji slede, pokušaću da naglasim neke
ključne korake kao i da predložim važne savete koji bi trebalo da pomognu kod
definisanja zahteva za nove softverske aplikacije u vašoj organizaciji.
Pre nego što razmatrate dostupne opcija softvera, proverite da li ste dobro
definisali svoje potrebe i šta je to što nova aplikacija treba da radi. Važno
je zapamtiti da će novi sistem koji ne uzima u obzir vaše procese i potrebe samo
dovesti do toga da vaš svakodnevni rad i upravljanje procesima bude teže i komplikovanije
(verujte na reč, imao sam prilliku da to vidim) u praksi). Ovo je mesto gde
definisanje vaših zahteve počinje.
1.
Tim
za izbor dobavljača – važno je da članovi ovog tima budu stručni i da razumeju sve
procese u oblasti poslovanja koje aplikativni softver treba da podržava.
2.
Razvoj sistemskih zahteva - cilj
u ovoj fazi treba da bude jasno objašnjavanje potreba koje imate potencijalnim dobavljačima. U ovoj fazi, ne bi
trebalo da dajete specifikaciju sa detaljnim sistemskim zahtevima.
Najčešća greška u ovom koraku je da dizajnirate
sistem, umesto da definišete poslovne potrebe.
3.
Pokušajte
da vaši zahtevi ne budu previše inženjerski ( ipak!) - Uopšteno govoreći,
u većini slučajeva bi imalo smisla odvojiti funkcionalne i ne-funkcionalne
zahteve, međutim, u ovoj fazi najbolje je pojednostaviti zahteve koje kasnije
možete prilagoditi.
4.
Ključni
zahtev koje bi trebalo da ocenite:
-
Procesi: za koje specifične poslovne procese vam je potrebna podrška? Upravljanje
dokumentacijom, sistem kontrole izmena, korektivne i preventivne akcije, itd.?
-
Izveštaji: Kakvi izrni zahteviveštaji su vam potrebni? Hoćete li zahtevaju tabelarne ili žive izveštaje da
bi doneli važne odluke?
-
Regulatorni zahtevi: Koje regulatorne zahteve vaš sistem treba
da ispuni? 21 CFR Part 11, Annex 11, ICH E6, 21 CFR Part 820, itd.?
-
Standardi: Koje standarde vaš sistem mora da ispuni? (ISO 13785, SOX,
GAMP 5, etc.)
-
Integracija: da li je novi sistem potrebno integrisati sa postojećim?
Ako je potrebno, kako to treba uraditi?
-
Podrška: koji tip podrške očekujete od vašeg novog sistema? Dokumentacija: da
li ćete zahtevati dokumentaciju za obuku, upustva za korisnike, ili validacione
skripte? Da li već imate minimalni nivo procesnih kontrola kako bi
kontrolisali vaš sistem?
-
Migracija: Da li je potrebno prebacivati neke od postojećih zapisa u
novi sistem? Koji su izvori podataka i formati podataka za te zapise?
-
Cena: Koliki su ukupni troškovi za primenu sistema, uključujući licence
i konsultantskie usluge? Koliko će knoštati održavanje? Koliko nadogradnja?
5.
Rangirajte vaše zahteve
Uz
kompletnu listu zahteva, trebalo bi defiišete značaj savkog zahteva. Ovo bi mogli
da uradite na skali od 1-2-3, kap 1 Lepo je imati, 2 Važno i 3 Kritično.
Thursday, June 16, 2016
GMP ljubavna pesma
Mislite da je nemoguče napisati GMP ljubavnu pesmu? Izazov je prihvaćen. Ovo je omaž 21 CFR Deo 211 - Poglavlju H , "Ona je više od skladišta u meni".
Wednesday, June 1, 2016
Priručnik za ISO 55000
U prilog standardu ISO 55000, Upravljanje imovinom – Pregled, principi i terminologija, ISO je objavio i priručnik koji se odnosi na ovu oblast – „ISO 55000: Asset management – What to do and why?“ (http://www.iso.org/iso/news.htm?refid=Ref2068).
Priručnik daje mnogo praktičnih primera koji će pomoći organizacijama da razvijaju svoje sisteme upravljanja imovinom (imovina može biti bilo šta od vrednosti ili potencijalne vrednosti, kao što su infrastruktura i naftne bušotine, ali i nematerijalne stvari kao što su reputacija kompanije ili znanja zaposlenih u kompaniji.
Primeri
iz stvarnog života dodaju "boju" na slici Upravljanja sredstvima
koje na sistematski način može doneti stvarne uštede u različitim
organizacijama, i priručnik ima za cilj da podrži mnoge organizacije u
razumevanju šta je moguće uraditi i kako to postići.
Priručnik,
kao i standard ISO 55000:2014 na engleskom jeziku možete kupiti u prodavnici
ISS-a.
Sunday, May 22, 2016
GMP za proizvođače ambalaže
Evropsko udruženje za proizvođače kartonske ambalaže objavilo je još u decembru 2013, vodič dobre proizvođačke prakse (GMP) za kompanije koje se bave proizvodnjom kutija koji dolaze u kontakt sa hranom, koje bi mogle doći u kontakt sa hranom ili koje bi mogle biti izvor hemijske kontaminacije hrane.
Kompanije koje proizvode materijale koji dolaze u kontakt sa hranom dužne su da sprovedu GMP procedure (Uredba EZ br 2023/2006).
GMP vodič za proizvodnju kartonske ambalaže trebalo bi da bude "ugrađen" u sistem upravljanja kvalitetom, kao što je ISO 9001, i ne bi trebalo da se koristi kao samostalni dokument.
Friday, May 20, 2016
Budućnost tržišta probiotskih sastojaka
Tržište probiotskih sastojaka, koje je sastavni deo
funkcionalnog tržišta sastojaka hrane, trenutno raste zbog sve veće
popularnosti kod potrošača funkcionalne hrane i pića sa probioticima. Starost,
stres, loša ishrana, samo su neki od razloga koji su odgovorni za bolesti varenja,
nadimanja, i smanjene otpornosti na infekcije. Potrošnja funkcionalne hrane
koji sadrže proizvode sa probioticima, pomaže da se ublaže takvi široko
rasprostranjeni problemi.
Procenjuje se da je tržište probiotika dostiglo vrednost od 33,19
milijardi dolara u 2015 godini a prema istim projekcijama tržište probiotskih sastojaka
treba da dostigne 46,55 milijardi dolara do 2020 godine. Predviđen rast je uslovljen
većom potražnjom potrošača za probiotiskim sastojcima u pekarskoj i industriji
konditorskih proizvoda, posebno u zemljama u razvoju kao što su Indija i Kina.
Markets and Markets je objavio Izveštaj koji sadrži studiju
marketinških i razvojnih strategija, zajedno sa proizvodnim portfoliom vodećih
kompanija kao što su CHR. Hansen Holding / S (Danska), Danone (Francuska),
Nestle S.A. (Švajcarska), Yakult Honsha Co Ltd (Japan), E. I. DuPont de Nemours
(SAD).
U izveštaju se mogu pronaći i kvalitativne i kvantitativne
analize tržišta probiotskih sastojaka, konkurentnost, kao i prioritetne razvojne
strategije ključnih igrača u ovoj oblasti.
Subscribe to:
Posts (Atom)