Saturday, January 8, 2022

7 ključeva za izgradnju kulture kvaliteta

Da li je moguće stvoriti istinsku kulturu kvaliteta unutar organizacije? Kratak odgovor je da. Ali to je velika borba za većinu kompanija.

1. Dizajn

Najefefektivniji i najefikasniji način da obezbedite kvalitet u svom poslovanju je da ga planirate od samog početka uvođenja proizvoda. Planirajte kvalitet tako što ćete ispuniti standarde kvaliteta u vašoj industriji i kvalifikovati svoje dobavljače kao deo vaših RFX procesa pre nego što im dodelite posao. Testirajte i kontrolišite dizajn svojih proizvoda pomoću efektivnog DFMEA i poboljšajte budući kvalitet tako što ćete obezbediti da imate odgovarajuće kontrole i pregledanjem prošlih neusaglašenosti, neuspešnih revizija i korektivnih radnji. Obezbeđivanjem da je kvalitet uključen u pretproizvodnju kao iu proizvodnju, vaša sposobnost da proizvodite kvalitetne proizvode se povećava, a cena kvaliteta se vremenom smanjuje.

2. Disciplina

Kada se pojave problemi (a uvek se javljaju) ne reagujte "pucanjem iz kuka". Možda se čini kontraintuitivnim, ali ključ za efikasno i efikasno rešavanje problema je da ne skočite odmah u „rešavanje“ problema. Zaustavite se i razmislite koje alate imate na raspolaganju da biste pružili strukturiraniji i efikasniji pristup rešavanju vašeg problema. Korišćenjem alata kao što su 'planiraj-uradi-proveri-dejstvuj', analiza "riblje kosti", "5 Zašto" i "8D" i sisteme upravljanja kvalitetom (QMS), bićeš uveren da rešavaš osnovni problem, a ne samo simptom. Takođe, bićete u dobroj poziciji da kreirate efikasne korektivne radnje kako ne biste ponovili isti problem.

3. Svest

Svi zaposleni treba da shvate koliko kvalitet zaista košta njihovu organizaciju. Ako to košta organizaciju, to apsolutno utiče na prihod vaše kompanije. Svako treba da razume kako akcije i/ili nerade dovode do smanjenja i/ili povećanja tih troškova. Mnogi troškovi kvaliteta kriju se u prihvaćenim troškovima poslovanja i ne dovode se u pitanje. Zaposleni koji razumeju koliko su programi upravljanja kvalitetom važni za krajnji rezultat — i za njihove plate — verovatnije će se suprostaviti poziciji "status kvo" i postati ambasadori kvaliteta.

4. Bez požara

Kompanije sa kulturom kvaliteta ne trče okolo i gase požare. To je zato što oni dizajniraju kvalitet od samog početka, praktikuju disciplinovanu upotrebu alata za poboljšanje i rešavanje problema, a svi u organizaciji imaju istinsku svest o finansijskom uticaju kvaliteta na organizaciju. Ovaj fokus na kvalitet smanjuje njihov rizik, poboljšava odgovornost, poboljšava zadovoljstvo kupaca i zahteva od kompanije da se stalno poboljšava. Drugim rečima, oni ne gase požare, već ih sprečavaju.

5. Vlasništvo

Nadamo se da svi do sada znaju da kvalitet nije samo za odeljenje kvaliteta. Ali šta to zapravo znači? To ne znači samo da sledite procese koje je odeljenje za osiguranje kvaliteta postavilo. To znači da svaka akcija svake osobe treba da se uradi sa kvalitetom na umu. To znači osiguranje kvaliteta u njihovoj komunikaciji, osporavanje statusa kuo s ciljem stalnog poboljšanja, striktno pridržavanje sigurnosnih procedura, i što je najvažnije, to znači preuzimanje vlasništva nad kvalitetom izvan samo njihove specifične funkcije. Sve što radimo u organizaciji utiče na kvalitet rezultata organizacije.

6. Višefunkcionalni timovi

Nijedan pojedinac ili grupa ne zna sve. Kompanije koje priznaju ovu univerzalnu istinu znaju koliko je važno koristiti međufunkcionalne timove za rešavanje i sprečavanje problema. Međufunkcionalni timovi sastavljeni od stručnjaka za predmetnu oblast iz nekoliko različitih odeljenja sa različitim oblastima stručnosti i dobrim iskustvom ne samo da poboljšavaju proces kritičkog mišljenja u ovom trenutku, već i podstiču kontinuirani razvoj za sve uključene. Svaki član tima će biti izložen različitim perspektivama koje će na kraju pomoći da prošire njihovu perspektivu i poboljšaju njihovo kritičko razmišljanje.

7. Nema heroja

Kompanije sa kulturom kvaliteta nemaju heroje. To je zato što svi preuzimaju vlasništvo nad kvalitetom organizacije, a rukovodstvo koristi višefunkcionalne timove za rešavanje problema i stalno unapređenje veština svih uključenih. Postoji mnogo organizacija sa ljudima koji uspevaju u rešavanju hitnih i kritičnih problema tako da se na njih može gledati kao na heroja, ali u kompanijama sa istinskom kulturom kvaliteta svi zajedno rade na sprečavanju problema od početka. Nema potrebe za herojima.

Sunday, October 18, 2020

Да ли примењујете управљање квалитетом у породичном животу?

Лaв Николајевич Толстој један од првих специјалиста за управљање срећном породицом био је сигуран: „Све срећне породице су сличне, свака несрећна породица је несрећна на свој начин".
Оваквим друштвеним аксиомом, који заправо не захтева доказе дефинисани су концептуални услови за постојање срећне породице. Велика мистерија над којом су научници и филозофи боре већ неколико миленијума - зашто су све срећне породице сличне ?⠀⠀
Под уредништвом стручњака за управљање квалитетом, професора Волкова Олега Гавриловича, објављен је зборник „Управљање срећном породицом“.
Шта је то исто што сви срећни супружници знају и могу? Проучите и схватите суштину ауторског модела „Управљање срећном породицом“. Сваки супружник, па и они будући, сазнаће које једноставне и разумљиве компетенције треба да савладају и непрестано развијају тако да ће сви у блиској будућности вас и вашу породицу знати као најсрећнију! Књига садржи савете и чланке аутора срећних породица у Русији и иностранству.
У књизи можете пронаћи предлог посебних ауторских метода и технологија помоћу којих можете ефикасно и успешно започети и довршити прва три, најтежа корака: „Пронађи свог партнера“, „Брижни младенци“ и „Одговорни супружник“. Ово је период када се уруши и до 80% свих венчаних бракова. Срећна породица је заједница вољених људи.
Последње две фазе у формирању срећне породице су „Паметан родитељ“ и „Мудра глава породице“. Заиста срећна породица су љубав, тата, мама, дом и деца. Аутор самоуверено верује да је свако ментално здраво дете потенцијално талентовано. Стога књига садржи најважније за свесно проучавање стварних и интелигентних родитеља традиционалне мудрости образовања и најновија научна достигнућа у области неуронауке, дечје психологије и педагогије раног развоја. 

Wednesday, October 24, 2018

Metrika kvaliteta


Dobra metrika je izvedena iz jasno definisanih merenja procesa, pažljivo sakupljenih i pravilno kombinovanih da bi se obezbedilo jasno i razumljivo predstavljanje procesa. Dobra metrika podržava ciljeve i ciljeve organizacije i pomaže u fokusiranju QMS-a ka postizanju ovih ciljeva. Ova definicija pretpostavlja da je osnovni proces sakupljanja podataka dobro shvaćen, tako da se može napraviti razlika između problema u izmerenom procesu i problemima u procesu prikupljanja podataka. Podaci korišćeni u metrici moraju da sadrže dovoljno detalja za identifikaciju problematičnih područja, da daju prioritet onima koji imaju najveći uticaj i da pružaju polaznu tačku za istragu o tim problematičnim oblastima.


Ukratko, metrika koja se koristi za merenje performansi procesa treba da ima sledeće karakteristike:
• Podržava ciljeve i sisteme kvaliteta.
• Podaci sadrže dovoljno detalja kako bi se omogućila analiza specifičnih defekata.
• Podaci se pažljivo prikupljaju i proveravaju tačnost i potpunost.
• Podaci se kombinuju na način koji jasno predstavlja proces.
• Proces prikupljanja podataka je jasno shvaćen.
• Postoji jasna veza između procesa i podataka koji se koriste.
• Interval pregleda metrike odgovara vremenu odgovora za ispravke.
• Metrika rezultira poboljšanjem procesa i uštedom troškova.

Monday, August 6, 2018

Kako ojačati imuni sistem?



Imuni sistem
Ideja o jačanju imuniteta je veoma privlačna, ali načini da se to postigne pokazali su se nedostižnim iz nekoliko razloga. Imuni sistem je upravo to - sistem, a ne pojedinačan entitet. Predstavlja izuzetno kompleksnu strukturu ćelija i molekula, čiji je cilj odbrana od stranih mikroorganizama (virusa, bakterija, gljivica), toksina koji su proizvod njihovog metabolizma ili sopstvenih izmenjenih ćelija (tumorskih, na primer). Ako je ugrožen ili na drugi način oslabljen, telo postaje lakše podložno infekcijama. Ako je isuviše aktivan, imuni sistem napada svoja zdrava tkiva. To je odlika autoimunih bolesti. Lupus, reumatoidni artritis, psorijaza su upravo bolesti koje su izazvane „pojačanim” ili prejakim imunim sistemom. Ako stvari posmatramo na ovaj način, tj. ako bismo težili jačanju imunog sistema, to bi automatski značilo da sistem želimo da izbacimo iz ravnoteže,  što znači da bi on postao štetan, a to nikako ne bismo želeli, zar ne? 

Dobro funkcionisanje imunog sistema zahteva, pre svega, balans i harmoniju. Još uvek ima puno toga što današnja nauka ne zna o zamršenosti i međusobnom povezivanju imunog odgovora. Za sada ne postoje naučno dokazane direktne veze između načina života i poboljšane imune funkcije.

Ali to ne znači da efekti koje način života ima na imuni sistem nisu intrigantni i da ih ne treba proučavati. Istraživači proučavaju efekte ishrane, vežbanja, starosti, psihološkog stresa i drugih faktora na imuni odgovor, kako kod životinja tako i kod ljudi. U međuvremenu, primena opštih zdravstvenih strategija je dobar način da svoj imuni sistem održavate u harmoniji i ravnoteži.

Vaša prva linija odbrane je izbоr zdravоg načinа života. To je najbolji način da vaš imunološki sistem na prirodan način održavate jakim i zdravim. Svaki deo vašeg tela, uključujući i vaš imunološki sistem, funkcioniše bolje kada je zaštićen od spoljašnjih napada iz životne sredine i bude podstaknut na bolji rad pomoću bioloških dodataka oshrani.

Saturday, August 4, 2018

Primena HACCP u proizvodnji lekova i zdravstvenoj zaštiti

HACCP vs. GMP
Iako svi zamo da za proizvodnju lekova važi GMP standard, ipak možemo primeniti i HACCP standard u okviru integrisanog menadžment sistema, u svakom delu farmaceutskog procesa gde se mogu javiti rizici i gde postoje tačke koje se mogu pratiti. Konkretno, HACCP je pogodan za praćenje mikrobioloških rizika u procesu proizvodnje. Na primer, možemo pratiti potencijalne mikrobiološke kontaminacije iz sirovina, pomoćnih sredstava, uslužnih delatnosti, potencijalne kontaminacije koje nastaju tokom protoka materijala ili usled kvara uređaja koji prate kontrolne parametare čistog prostora.
Na ovaj način HACCP se može iskoristiti za procenu ključnih pitanja kontaminacije, kao što su: 
  • Mogu li mikroorganizmi preživeti?
  • Da li postoji mogućnost da mikroorganizmi proizvode toksine?
  • Može li oprema efikasno biti očišćena i dekontaminirana?
  • Da li je upotreba dezinficijenata prikladana?
  • Da li je potrebna sterilizacija?
  • Kakav je uticaj osoblja na mikrobiološku čistoću?
  • Postoje li različiti rizici u odnosu na otvorenu i zatvorenu obradu?
  • Kakvi su vremenski rokovi za završetak proizvodnje i da li kašnjenje procesa povećava rizik od kontaminacije?

Saturday, December 30, 2017

ISO 17025






Međunarodna organizacija za standardizaciju (ISO) je objavila novu verziju ISO / IEC 17025- Opštih zahteva za kompetentnost laboratorija za ispitivanje i kalibraciju. Glavne promene u odnosu na prethodno izdanje su:

1. Opseg je revidiran kako bi obuhvatio ispitivanje, kalibraciju i uzorkovanje koji su povezani s kasnijom kalibracijom i ispitivanjem.
2. Procesni pristup se sada poklapa sa novijim standardima kao što su ISO 9001 (upravljanje kvalitetom), ISO 15189 (kvalitet medicinskih laboratorija) i ISO / IEC 17021-1 (zahtevi za revizorske i sertifikacione organe).
3. Standard sada ima jači fokus na informacione tehnologije i uključuje upotrebu računarskih sistema, elektronskih zapisa i proizvodnje elektronskih rezultata i izvještaja.
4. Novo poglavlje uvodi koncept razmišljanja baziranog na riziku.

Saturday, November 11, 2017

14 Demingovih tačaka

Deming se smatra osnivačem pokreta za kvalitet i 1951. godine je ustanovljena Demingova nagrada koja u Japanu predstavlja najvišu nagradu u kvalitetu.
Svoja razmišljanja o menadžmentu totalnog kvaliteta Deming je izneo u 14 tačaka i ovaj sistem treba posmatrati kao celoviti u sveobuhvatnu filozofiju menadžmenta. Njegova glavna teza je da i sa neprijateljem treba naći zajednički jezik.
Određeni broj tačaka zahteva da se neadekvatni stavovi menadžmenta promene i zahteva od njih da rade stvari na sasvim novi način. Deming ih je često nazivao i 14 principa menadžmenta.


1. Rađanje i konstantnost svrhe za unapređenje proizvoda i usluga. Deming tvrdi da je potrebna istrajnost u opredeljenju za kvalitet i stavlja kvalitet kao glavni cilj organizacije a ne profit.
2. Usvajanje nove filozofije. Menadžment mora da stane na put lošem materijalu, izradi, nemarnim uslugama. Greške (defekti) moraju se svesti na minimum, odnosno, pouzdan rad smanjuje troškove.
3. Prekinuti praksu oslanjanja na masovnu kontrolu i utvrditi kvalitet na početku proizvodnog procesa
4. Prekinuti praksu dodele posla rukovodeći se isključivo cenom. Cena nije bitna ako nije povezana sa nivoom kvaliteta
5. Neprekidno i u nedogled unapređivati sistem proizvodnje i pružanja usluga
6. Uvođenje savremenih metoda obuke na radnom mestu
7. Uvođenje institucije liderstva. Dakle ukinuti supervizore a uvesti lidere pošto lider polazi od pretpostavke da radnik teži da svoj posao odradi n.ajbolje što može.
8. Iskoreniti osećanje straha … kod radnika. Strah ne sme da ih sprečava da postavljaju pitanja, prijave probleme i iznose ideje
9. Srušiti prepreke koje razdvajaju osoblje
10.Eliminisati slogane i udarničke zastavice za radnike
11.Eliminacija kvantitativnih kvota
12.Omogućiti radnicima da se ponose svojim radom
13.Uvesti žestok program obuke i obrazovanja jer je obuka primarna za postizanje cilja
14.Raditi aktivno na transformaciji da bi kultura kvaliteta postala praksa u organizaciji

U svom poslednjem intervjuu, dr V. Edvards Deming je izneo svoje mišljenje o kvalitetu, menadžmentu, inovacijama i još mnogo toga. Internet portal "IndustryWeek" je objavio njegov intervju u dva dela pod nazivom "Management today does not know what its job is". http://www.kvalitet.org.rs/index.php?option=com_content&view=article&id=6032:blog-zasto-danasnji-menadzment-ne-zna-koji-je-njegov-posao-dr-deming&catid=35:za-auditore-blog